Presenter på resan

Svenska älgar och troll. Foto: Johnny Friskilä

Svenska älgar och troll. Foto: Johnny Friskilä

När man reser möter man alltid folk. Några lär man bättre att känna än andra. Kanske blir man bjuden på middag och kanske får man komma hem till någon. Kanske får man sällskap över en öl, eller möjligtvis en guidad tur i delar av stan man annars hade missat eller inte vågat gå själv i.

Då är det alltid bra att ha med någon liten present, ett minne från där man bor. Det behöver inte vara stort och det behöver inte vara dyrt, men det måste vara något tycker jag. Det blir alltid lite trevligare då, och det känns skönt att kunde ge något tillbaka för den vänlighet man själv får.

Vid flera tillfällen har jag couchsurfat. Då har jag gett i present kökshanddukar med svenska motiv. De tar nästan ingen plats i bagaget, väger ingenting och är en praktisk liten sak som folk både blir glad och har användning för. Fast det är kanske en skandinavisk grej det där med att tänka nytta, att man ska ge något praktiskt?

Dagen innan resan, alltså idag, åkte jag in till Gamla Stan i Stockholm här jag bor. Jag köpte några vykort med Stockholmsmotiv. Mina gamla hade tagit slut på den förra resan. Vykort från ens egen ort är ofta uppskattat. Men nu hittade jag även glasunderlägg med motiv av älgar och troll. Det kändes ganska så skandinaviskt, trollen alltså, inte just glasunderläggen.  En liten kylskåpsmagnet i skepnad av en älg med svensk flagga känns ju lagom kitschigt, kanske inte så praktiskt, men en rolig grej. Och eftersom jag inte ska till något muslimskt land den här gången, vågade jag mig att köpa ett par små halmgrisar till att hänga på julgranen. Inte halmbockar alltså, utan grisar, som dessutom var på rea. Julgranar har man ju dessutom även i Syd-Amerika.

En kompis till mig brukar alltid ha med Ahlgrens bilar när han är ute och reser. Och varför inte, världens mestsäljande bil är ju trots allt svensk så jag köpte några påsar. Jag letade efter pennor med svenska motiv, men hittade inget. Ja ja, jag har kanske tillräckligt nu. Vad brukar du ha med dig?

Om Johnny Friskilä

My name is Johnny Friskilä. I am Norwegian, but I live in Stockholm where I work as an independent tour leader and translator within Scandinavian languages and from English to Norwegian and Swedish. My customers as a tour leader are tour companies who want to offer a professional tour guide service on their cultural and adventure tours. I have traveled in a 100 countries, but my main speciality is countries of the former Soviet Union. As a translator, my customers companies who want to have their travel related material translated into Norwegian or Swedish. In my travel blog, Johnnybajdzjan.com, I focus on story telling and photography from destinations out of the ordinary. Off the beaten track, or the more hidden sides of our already well known destinations. My blog is in Swedish language and targets the more advanced Scandinavian traveler. My blog is therefore a non-chronological travel blog, with stories and adventures from countries and cultures far away.
Det här inlägget postades i Resor och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

