Har jag glömt något?

Det är sista kvällen i Stockholm och jag har packat min ryggsäck.  Jag började packa i god tid, jag är duktig på att glömma saker. En gång jag skulle till Frankrike glömde jag mitt pass. Då var det mindre skoj att stå där på Arlanda och vara tvungen att vända hemåt några minuter senare. Annars har jag glömt solglasögon, adapter, papperskopia av passet, ja inte vet jag. Jag har nog glömt. Frågan är bara vad jag har glömt den här gången.

Det finns reseappar för sådant. Kom ihåg-appar med checklistor och förslag på allt man borde ha med sig. Jag testade en sådan en gång. Totalt bortkastat var det. En app utgår från någon sorts standard – typ kvinna och man på weekendresa till Rom eller skidsemester i Alperna. Någon app för vad jag måste komma ihåg på en tre veckors självständig rundresa i Iran plus tre dagar i Afghanistan finns inte vad jag vet. Eller gör det kanske det? Vad  får man inte glömma på en resa likt den i videon? Nu ska jag vara sju dagar i Holland, 17 dagar på Curacao och två veckor i Venezuela och Colombia. Det är knappast att någon app kan hjälpa mig. Hojta till om jag tar fel!

Så i stället för att lita på en app, och vem vet om jag har el på min telefon i de venezuelanska bergen, gör jag en lista:

Två linnen, en skjorta med långa ärmar, två med korta, en pikétröja, tre shorts i olika material, badbyxor, kalsonger och strumpor, termounderkläder, träningsskor, sandaler, tvättmedel, solfaktor, myggmedel, schampo, tvål, balsam, fuktighetskräm, hårgelé, alkogel, resorb, simglasögon, solglasögon, läsglasögon, hänglås, reflex, liten ficklampa, fickparlör, slips, säkerhetsnål, två kameror, videokamera, instruktionsböcker, läsplatta, alla slags adapter, laddare och sladdar,, extra minneskort, knäckebröd, choklad, hårtrimmer, rakhyvel, deodorant, tandborste, tandkräm, presenter, ett par böcker, papper, pennor, dator och telefon.

Har jag glömt något?

Nej, eller jo! Pengar, pass, biljett!

Om Johnny Friskilä

My name is Johnny Friskilä. I am Norwegian, but I live in Stockholm where I work as an independent tour leader and translator within Scandinavian languages and from English to Norwegian and Swedish. My customers as a tour leader are tour companies who want to offer a professional tour guide service on their cultural and adventure tours. I have traveled in a 100 countries, but my main speciality is countries of the former Soviet Union. As a translator, my customers companies who want to have their travel related material translated into Norwegian or Swedish. In my travel blog, Johnnybajdzjan.com, I focus on story telling and photography from destinations out of the ordinary. Off the beaten track, or the more hidden sides of our already well known destinations. My blog is in Swedish language and targets the more advanced Scandinavian traveler. My blog is therefore a non-chronological travel blog, with stories and adventures from countries and cultures far away.
Det här inlägget postades i Resor och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

