Återbesök på Curacao

Strandliv på Curacao. Foto: Johnny Friskilä

I höstas var jag där tre dagar. Curacao är inte stort, men tre dagar ändå inte mycket. Det ska jag åtgärda nu med hela 17 dagar under palmerna på en gyllen sandstrand. Stockholmsvintern är i och för sig trevlig, i en månad eller så. Sen kan det gärna vara slut för min del. Inte kan jag ändra Stockholm i januari, men jag kan lämna Stockholm i januari, och just det ska jag göra.

Denna ö, Curacao, blev upptäckt år 1499 av spanjoren Alonso de Ojeda. Fast upptäckt är väl att ta i. Här bodde folk innan dess, en grupp indianer tillhörande Caiquetiostammen. Vad som hände med dem säger inte Insight Guide-boken med titeln Caribbean – The lesser Antilles, något om. I den 384 sidors stora boken har Curacao bara sju, men det konstateras att Alonso inte hittade El Dorados guld som han letade efter, och öns karriga geografi tillät inte mycket annat än några enstaka kreaturgårdar. På 1600-talet kom holländarna hit. Hamnen Schottegat var naturligt mycket djup och här byggdes förutom en militärbas, även staden Willemsta. Den blev ett centrum för handel av bomull, tobak och slavar, och hoppar vi 400 år fram i tid, till idag, ser vi att Curacao är en nation med 133 000 invånare från över 60 nationer. Det är en blanding av efterkommarna från de människor som togs från sina hem i Afrika, samt holländare, judar, syd-amerikaner och andra.

Under mitt första besök på Curacao förra året vistade jag inte Kura Hulanda Museum som berättar om den transatlantiska slavhandeln och vad den har haft att säga för Curacao. Detta även om jag bodde precis intill. Jag såg heller inte det judiska museet i stan. Båda dessa ska jag besöka nu. Det blir med andra ord lite mer än palmer och sand under min vistelse. Så ljus som jag är, är det nog inte särskild bra att steka en heldag i solen oavsett. Mina 17 dagar på lugna Curacao kombinerar jag med två veckor i Venezuela och Colombia, och på hemvägen kommer jag även få en heldag på ön Bonaire. Jag tittar ut köksfönstret i Stockholm, ser att det redan börjat mörkna där ute och klockan är några minuter över tre på eftermiddagen. Nej, jag kan lika gärna lämna Stockholm i januari. Just det ska jag göra.

Om Johnny Friskilä

My name is Johnny Friskilä. I am Norwegian, but I live in Stockholm where I work as an independent tour leader and translator within Scandinavian languages and from English to Norwegian and Swedish. My customers as a tour leader are tour companies who want to offer a professional tour guide service on their cultural and adventure tours. I have traveled in a 100 countries, but my main speciality is countries of the former Soviet Union. As a translator, my customers companies who want to have their travel related material translated into Norwegian or Swedish. In my travel blog, Johnnybajdzjan.com, I focus on story telling and photography from destinations out of the ordinary. Off the beaten track, or the more hidden sides of our already well known destinations. My blog is in Swedish language and targets the more advanced Scandinavian traveler. My blog is therefore a non-chronological travel blog, with stories and adventures from countries and cultures far away.
Det här inlägget postades i Resor och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Återbesök på Curacao

  1. Wybe Douma skriver:

    And besides Dutch they speak Papiamentu there, is a creole language derived from African languages and either Portuguese or Spanish, with some influences from Amerindian languages, English, and Dutch. Sitting in a train in Holland I once overheard a conversation in that language – it took me a while to guess what language it was!

Kommentera

