Cabo de la Vela, Tayrona National Park och Merida

Apartaderos. Estado Mérida. Venezuela. Foto:Sergio Rivas

Apartaderos. Estado Mérida. Venezuela. Foto:
Sergio Rivas

Inte länge kvar nu. Om en dryg vecka lämnar jag Sverige bakom mig. Om tre veckor sätter jag för första gång min fot på det sydamerikanska fastlandet. Oj vad spännande och äventyrligt det låter när man skriver så, fast jag ska ju egentligen bara flyga från den karibiska ön Curacao till Maracaibo i Venezuela. Det tar mindre än en timme och returbiljetten har jag 14 dagar senare.

Cartagena, Santa Marta och karnevalen i Barranquilla är självklara mål på resan. Dock känner jag mig själv och jag kan ha svårt att sitta still för länge på ett och samma ställe. Jag måste iväg, jag måste ut, jag måste se. Vilket klokt huvud var det som pratade om att resan var själva målet, inte destinationen?

Oavsett om jag nu citerat vem-det-nu-var rätt eller inte, och oavsett om man håller med eller inte, så har jag av vänner och bekanta fått flera förslag på vad jag bör göra och vad jag bör se. Att hinna med allt, det kommer jag inte göra oavsett. Vem vet, kanske jag förvånar mig själv genom att ligga 10 dagar i en hängmatta i solen, avnjuta kalla, läskande drinkar med rum och fruktjuicer och bara leva livet. Kanske jag äntligen får den solbrännan jag aldrig fått, möjligtvis för att jag var en innesittare som barn?

Kom på att jag inte vet om jag någonsin legat i en hängmatta. Dock vet jag att jag aldrig varit i Syd-Amerika.

Camaichi - Pilón de Azúcar, Cabo de la Vela, Guajira, Colombia. Foto: Mario Carvajal.

Camaichi – Pilón de Azúcar, Cabo de la Vela, Guajira, Colombia. Foto: Mario Carvajal.

Cabo de la Vela, en av dessa många fiskarlandsbyar som låter så romantiskt, och det kanske det är. Runtom staden ligger ett ökenlandskap direkt vid havet, med berg, klippor och stränder och där vinden har format och fortfarande formar det gyllenbruna landskapet. En bild säger mer än tusen ord, men enligt Lonely Planet kan det vara svårt att ta sig dit. Arrangerade resor finns dock, frågan är om det skulle förstöra känslan.

Tayrona National Park. Foto: Pedro Szekely

Tayrona National Park. Foto: Pedro Szekely

Tayrona National Park, eller Park Nacional Natural Tayrona som det heter på spanska, en nationalpark vid havet som bjuder på allt från sandstränder till regnskog och en stor mängd kaktus i de lite torrare områdena. Stränderna här sägs vara bland de finaste i hela Colombia. Det finns matställen och även boende möjligheter i parken. Heller inte det här en text för en resekatalog, bilden får tala sitt språk.

Merida. Foto: Carlos Adampol

Merida. Foto: Carlos Adampol

Sen är det Merida. Och medan de två första ställena jag beskrivit ligger i Colombia, är Merida en större stad i den del av Anderna som tillhör Venezuela. 350 000 människor bor i denna stad, 1630 meter över havet och en stad uppe på ett berg ses av alla, som det står i Matteus 5:14 för att vara lite biblisk. Härifrån är det inte långt till andra små bergslandsbyar, samt Pico Bolivar, landets högsta, just det, berg. Så varför inte ta på sig alla värma kläder som man annars inte behöver i detta land, och ta gondolbanan (teleferico) nästan helt upp?

Jag kommer omöjligt hinna besöka alla dessa ställen. Frågan är bara vad jag ska välja!

Om Johnny Friskilä

My name is Johnny Friskilä. I am Norwegian, but I live in Stockholm where I work as an independent tour leader and translator within Scandinavian languages and from English to Norwegian and Swedish. My customers as a tour leader are tour companies who want to offer a professional tour guide service on their cultural and adventure tours. I have traveled in a 100 countries, but my main speciality is countries of the former Soviet Union. As a translator, my customers companies who want to have their travel related material translated into Norwegian or Swedish. In my travel blog, Johnnybajdzjan.com, I focus on story telling and photography from destinations out of the ordinary. Off the beaten track, or the more hidden sides of our already well known destinations. My blog is in Swedish language and targets the more advanced Scandinavian traveler. My blog is therefore a non-chronological travel blog, with stories and adventures from countries and cultures far away.
Det här inlägget postades i Resor och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

