Art nouveau i Riga. En kameratest.

Art nouveau i Riga. Foto: Johnny Friskilä

Jag har varit en sväng till Riga. Det är fördelen med att vara egenföretagare och bo i Sveriges huvudstad. Man kan göra sådant – bara åka en sväng med Tallink till Lettlands huvudstad. Kameran (Canon Legria) fick självklart följa med. På biblioteket lånade jag en guidebok innan jag åkte. Jag har egentligen aldrig tyckt om Riga. Stor, smutsig, för mycket ljud, bilar, trafik, fast det beror kanske mer på mig, att jag inte varit förberedd. Nu skulle jag vara det. Jag skulle läsa, jag skulle se, jag skulle filma.

Riga är känd för sin art nouveau-arkitektur. Michail Eisenstein het mannen bakom de kanske mest kända husen på Albertagatan (Alberta iela) och Elizabetesgatan (Elizabetes iela), två gator norr om gamla stan och nära hamnterminalen. Det snöade lätt i Riga den förmiddagen jag ankom. Staden låg gråvit framför mig, fast man hade skottat trottoarerna. På med skinnhandskarna.  En elektronisk termometer visade -4 grader. Remmen på kameran var enkel att justera, lite mer utrymme för handen och det funkade utmärkt att filma även med handskar.

Cinemaläge. Välja filter. Filma. Stand by-modus. Hela handen med kameran fastspänd som om det vore ett säkerhetsbälte i en bil. Handen i fickan med kameran på. Inga problem. Dock har jag stora fickor. In på ett museum – en lägenhet där konstnären Janis Rozentals engång levde. Art nouveau, eller judend om man vill, rakt igenom. Vilken vacker trappa! Filma.

Trappan vid Rigas Art Nouveau-museum. Foto: Johnny Friskilä

Jag fortsatte sedan mot gamla stan, Vecriga. Jag ville ta matmarknaden till slut innan jag återvände till båten. Det misstaget har jag gjort förut, en gång i New York. Där gick jag med min systemkamera och tunga lins runt halsen, händerna fulla med shoppingkassar. Det var som ett träningspass. Till slut orkade jag inte ta bilder. Numera fokuserar jag på en sak i taget. Antigen fotar och filmar jag. Eller så gör jag något annat. Under en heldag i Riga är det också bättre att göra det första först och det andra efteråt. Shoppingen till slut alltså. Filmandet först.

Även om det inte var första gång för mig i Riga hade jag aldrig förut sett Riga från ovan. Eller snarare, tagit hissen upp i St Peterskyrkans torn. Där uppe var det svinkallt. Åtminstone kändes det så. Det blåser alltid på topparna. Det är kallare där. Men det var värt det, för jag kunde se hela stan. Vecriga, industriområderna längre bort, den kända centralmarknaden i de gamla zeppelinarhangarerna och förorterna på andra sidan av älven Daugava.

Vilket av Cinemafunktionens filter ska jag välja? Jag valde olika. Filmade samma sak flera gånger med olika filter för att få olika stämningar. Som olika tidsepoker. Om jag nu ska hitta en nackdel med cinemafunktionen och dess olika filter, så är det att man vill använda dem alla. Eller, kanske inte absolut alla, men åtminstone flera av dem. Och då får man filma samma sak, gång på gång. Fast å andra sidan, det är nog inte kamerans fel att jag vill använda många funktioner, utan snarare mitt problem eftersom jag kan ha svårt att bestämma mig.

Väl nere på marken fortsatte jag gå. Mot hangarerna. Inne på centralmarknaden, alltså de överbyggnader som engång skulle husa zeppelinare köpte jag bröd och surkål i olika varianter. Jag pratade med de gamla gummorna där, skrattade och filmade. Dock märkte jag en sak. Batteriet började ta slut. Jag fick snåla. Och till slut var det slut. När all film laddats upp på datorn hade det blivit 30 minuters inspelad film. Batteriet, som var helt fulladdat när jag började dagen höll alltså till 30 minuters effektivt filmande. Temperaturen låg mellan -4 och -1 grader i luften, jag hade kameran oftast i stand by-modus. När jag inte filmade aktivt försökte jag skydda kameran genom att ha den i jackfickan.

Det här är alltså mitt sista blogginlägg om Canon Legria HF M406. Det har varit ett nöje att testa kameran och även att skriva om den. Fast det största nöjet har ändå varit att filma. För det är ett nöje att filma med denna kamera. Jag har varit kritisk till funktionen Story Creator som jag tycker är krånglig när man väl är on the spot och ska filma. Å andra sidan kan jag bara låta bli att använda funktionen. Cinemaläget ger olika filter för filmandet och skapar olika stämningar. Ljudkvalitén är mycket bra. Kameran är liten och lätt, ergonomisk och smidig. Den passar min hand, jag kan filma både med och utan handskar och den får även plats i fickan. På så sätt är den enkelt att använda i hemmet och ta med på utflykter.

Väl hemma har jag nu redigerat mina 30 minuter av filmklipp från Riga. Det har blivit tre minuter. Kolla gärna och tack för mig:

Om Johnny Friskilä

My name is Johnny Friskilä. I am Norwegian, but I live in Stockholm where I work as an independent tour leader and translator within Scandinavian languages and from English to Norwegian and Swedish. My customers as a tour leader are tour companies who want to offer a professional tour guide service on their cultural and adventure tours. I have traveled in a 100 countries, but my main speciality is countries of the former Soviet Union. As a translator, my customers companies who want to have their travel related material translated into Norwegian or Swedish. In my travel blog, Johnnybajdzjan.com, I focus on story telling and photography from destinations out of the ordinary. Off the beaten track, or the more hidden sides of our already well known destinations. My blog is in Swedish language and targets the more advanced Scandinavian traveler. My blog is therefore a non-chronological travel blog, with stories and adventures from countries and cultures far away.
Det här inlägget postades i Resor och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

