Så var det dags

Så var det dags att presentera min lilla skapelse där jag leker turist i Stockholm. Trots att Canon Legrias Story Creator inte gav mig den glädje jag kanske hade hoppats, så finns det ingen anledning till förtvivlan. Den gjorde ju heller ingen direkt skada, själva filmandet gick ju bra, även om jag tycker Story Creatorn krånglade till det lite.

Jag bestämde mig nämligen också för att använda kamerans cinemaläge, vilket sagt på ett annat språk är en form av digitalt filter man lägger på linsen innan man filmar. Alltså, inget fysiskt filter, men digitalt. Självklart finns det även redigeringsprogram som skapar filter. I fotovärlden är till exempel Hipstamatic ett sådant program/app om du har en iPhone. I datorn borde de flesta fotoprogram ha olika filter om man vill göra sin bild svart och vit eller sepia eller om man vill lägga till andra effekter. I de olika redigeringsprogrammen för film finns säkert också olika filter, dock har jag inte direkt forskat på det.

Oavsett, så valde jag svart och vitt-filtret i cinemaläget och började filma. Jag körde konsekvent detta filter och jag måste säga att funktionen motsvarade mina förväntningar och kanske även lite till. Särskild på en grå och tråkig dag kändes det helt rätt och filma Sveriges huvudstad i svart, vitt och nyanser av grått. Ja, ni får själva titta på filmen, kommentera gärna, säg vad ni tycker, det uppskattar jag. Själv är jag i alla fall mycket nöjd med vad Canon Legrias cinemaläge kunde åstadkomma. Det känns lite sådär smått proffsigt och jag är ju en definitiv nybörjare när det gäller rörlig bild. Resultatet blev helt enkelt snyggt. Så enkelt kan det sägas.

En annan sak som jag tyckte var särskild bra när jag gick ute och filmade, var hur bra kameran låg i handen. Liten kamera, liten hand. Liten hand, liten kamera. Om jag haft en stor hand hade det nog varit svårare, men för mig passade Canon Legria perfekt. Remmen eller handtaget är dessutom enkelt att justera vilket gjorde det möjligt att filma både med och utan handskar. När man går runt i stan och filmar sekvenser lite här och var, var det dessutom mycket praktiskt att ha kameran i stand-by-läge. Kameran var oerhört snabb att gå över i aktivt filmläge, och om vi bortser från det som Story Creatorn krånglade till, så gick det rätt så snabbt, enkelt och smidigt att filma.

Ännu en tanke som slog mig var vem kamerans målgrupp är. En liten och smidig kamera kan man ta med överallt. Den känns dessutom ganska ergonomisk och som en familjekamera tror jag denna funkar mycket bra. Där kan nog även Story Creator-funktionen komma till sin rätt. För mig passar den även bra. Jag har små händer. Kameran är lätt. Jag är nöjd med bildkvaliteten när jag filmar. Cinemaläget i black and white skapar stämning, krydda och känslor. Undrar vilket filter jag ska prova nästa gång?

Om Johnny Friskilä

My name is Johnny Friskilä. I am Norwegian, but I live in Stockholm where I work as an independent tour leader and translator within Scandinavian languages and from English to Norwegian and Swedish. My customers as a tour leader are tour companies who want to offer a professional tour guide service on their cultural and adventure tours. I have traveled in a 100 countries, but my main speciality is countries of the former Soviet Union. As a translator, my customers companies who want to have their travel related material translated into Norwegian or Swedish. In my travel blog, Johnnybajdzjan.com, I focus on story telling and photography from destinations out of the ordinary. Off the beaten track, or the more hidden sides of our already well known destinations. My blog is in Swedish language and targets the more advanced Scandinavian traveler. My blog is therefore a non-chronological travel blog, with stories and adventures from countries and cultures far away.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

