Turist i Stockholm (Jag fortsätter testa min kamera)

Wieder hier. Eller något. Pratar sällan tyska numera och ännu mer sällan skriver jag tyska. Oavsett, bland alla turister en småmulig dag i centrala Stockholm fanns även en låtsas turist. Det var jag med min kamera från Smartson Testpilot som gick tillsammans med kineser, italienare och deutsche Touristen och förevigade Sveriges huvudstad som om vi alla var pionjärer på vårt område.

Dock har Stockholm sett en och annan kamera förut. Jag å andra sidan hade aldrig riktigt filmat min egen stad, så ja, med Canon Legria i min hand (okej då, i min tygväska) lämnade jag min lägenhet och för att komma till Södermalm ungefär 40 SL-minuter senare.

”Cinemaläget på” tänkte jag i det jag lämnade förorten här jag bor. So far so god. Eller inte. För efter ett par tagningar kom jag ihåg det viktigaste – jag hade glömt att sätta på Story Creatorn. Jaja, ingen katastrof, det var bara att trycka på knappen i och för sig. Sen välja bland temana. Det fick bli resetemat, eftersom ju det här var min lilla turistresa.

När jag fick kameran hade jag missuppfattat hela Story Creator-funktionen. Jag trodde det var ett redigeringsproblem. Så är inte fallet. Story Creatorn ska göra det enkelt att på en resa eller fest enkelt kunna sortera sina filmsekvenser och göra skapa en berättelse av dem som man senare till exempel kan spela upp på sin tv. Så har i alla fall jag här och nu uppfattat funktionen, korrigera mig gärna om jag har fel.

För att ta en snabbgenomgång: Man väljer typ av story. Under varje storytyp finns förslag på delmoment eller sekvenser som en story kan eller bör innehålla samt förslag på hur länge varje sekvens bör vara. Om man väljer resetemat kan det till exempel vara en presentation av resenären, planeringen av resan, shoppingen inför resan, avresa, ankomst, middag, sightseeing, solnedgång med mera. Förslag till berättarstruktur – jag tackar. Men behöver kameran en egen funktion för det? Hade det inte varit tillräckligt med en liten PDF-manual i hur man kan skapa en storyline? Därför att förutom detta, så har inte Story Creatorn särskild funktion om man inte ska titta på sin story på själva kameran eller kanske på en tv när den spelas från just kameran.

Redigeringsmöjligheterna finns ju inte. Det vill säga, det går inte att klippa i en filmsekvens som kanske blivit för lång. Jag lyckades heller inte flytta ett klipp till ”arkivet”. Ett klipp kan flyttas inom själva storyn, det kan flyttas till en annan story eller det kan raderas. Att bara helt enkelt ta en sekvens bort från storyn för att lagra den i någon sorts arkiv lyckades i alla fall inte jag med. Och innan jag vill visa upp en story, ser jag det som en självklarhet att jag vill putsa lite på kanterna, klippa lite här och var och ge storyn en aldrig så liten make up.

Att importera själva storyn som sådan gick heller inte. Nu ska det sägas att jag som Mac-användare inte har nytta av de medföljande programmen för bildredigering och att jag därför importerade allt direkt till iMovie, något som i och för sig var mycket smidigt. Däremot tog inte importen någon form av hänsyn till vad jag filmat genom Story Creatorn och vad jag filmat annars, utan det som importerades var filmklippen som sådana. Inget tjafs, inget strul. I iMovie redigerade jag sedan ihop klippen, justerade volymen och skapade ett projekt, eller story för att använda Canon-terminologi.

För att summera själva Story Creatorn så är tanken bakom funktionen god. Den ger förslag på storyline som kan vara värdefullt. Däremot var min praktiska nytta av funktionen lik noll, om inte på skalans minussida. Att bläddra sig fram mellan olika underkategorier inom en story och sedan filma kändes lite som att stå där med sin iPhone och checka in på något ställe genom en app innan man faktiskt kan göra det man ska göra, i det här fallet filma. Om motivet sen är rörligt blir det ännu värre, då hinner motivet försvinna innan man knäppt sig färdig på kameran vars touchskärm dessutom är lite känslig för kyla, om än inte lika känslig som mina fingrar.

Story Creatorn var alltså inte det stora om nu inte jag har missat något essentiellt, fast det tror jag inte. Korrigera mig i så fall, jag blir bara tacksam. Men, samtidigt som jag testade Story Creatorn testade jag även kamerans cinemaläge, funktionen för biokänsla som blir som olika filter att använda när man filmar. Mer om denna finess i nästa blogginlägg och då presenterar jag även resultatet av mitt lilla hemortsturistande!

Om Johnny Friskilä

My name is Johnny Friskilä. I am Norwegian, but I live in Stockholm where I work as an independent tour leader and translator within Scandinavian languages and from English to Norwegian and Swedish. My customers as a tour leader are tour companies who want to offer a professional tour guide service on their cultural and adventure tours. I have traveled in a 100 countries, but my main speciality is countries of the former Soviet Union. As a translator, my customers companies who want to have their travel related material translated into Norwegian or Swedish. In my travel blog, Johnnybajdzjan.com, I focus on story telling and photography from destinations out of the ordinary. Off the beaten track, or the more hidden sides of our already well known destinations. My blog is in Swedish language and targets the more advanced Scandinavian traveler. My blog is therefore a non-chronological travel blog, with stories and adventures from countries and cultures far away.
Det här inlägget postades i Resor och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

