Pixlarnas ljusinsamlingsområde samt väggtapeter

Fotat med Canon Legria HF406. Foto: Johnny Friskilä

Som tidigare sagt, många fotosessioner är inomhus och då gäller det ha en kamera som funkar bra i svagt ljus. Jag har tagit många bra inomhusbilder med min Canon Legria. Eller bra och bra, jag är själv nöjd på så sätt att juldekorationerna och årets julgran är förevigade in i minsta detalj. Intentionen är alltså inte att fota för att sälja väggtapeter, utan bara ta bilder till mitt eget fotoalbum.

Pixlarnas ljusinsamlingsområde är 160 % större än hos vanliga CMOS-sensorer  har jag skrivit förut. Det står nämligen så på Canons hemsida. Nu vet jag inte riktigt vad en CMOS-sensor är för något, fast det kan säkert kollas upp. Det har i alla fall med ljus att göra och kamerans känslighet för att ta bra foton svagt ljus. När jag tar bilder i relativt mörker har jag blivit nöjd med till exempel bilden av min adventsljusstake. Det är mörkt runtom, men ljusstaken lyser upp tillräckligt för att även får med hur smutsiga mina fönster i bakgrunden är. Jag vet, shame on me, de torkades inte av innan jul.

Fotat med Canon Legria HF406. Foto: Johnny Friskilä

Däremot när jag har fotat objekt där ljuskällan inte är själva motivet, som till exempel närbild av julgranspynt, då ser man att resultatet inte blir lika bra. Kameran fokuserar i och för sig bra, konturerna är tydliga, men bilderna får en utpräglad kornighet om man får säga så på svenska (jag är norrman ursprungligen). Bilden av fisken med stråhatten, samt saltgurkan som båda hänger i julgranen hemma hos mig är ett exempel på det. Bilden funkar ju kanske som en lågupplöst webbild i mindre format, men just den smått orena kornigheten i bilden blir ett minus. Jag använde monopod vid båda bildtillfällen. En tripod hade kanske gett bättre resultat, men den jag hade var av dålig kvalitet och gick sönder för ett tag sedan, så jag behöver köpa ny först.

Annars har jag lekt turist i egen stad och använt Story Creatorn. Att gå runt i Stockholm där jag bott de senaste nio åren med en videokamera och filma reseguidesekvenser var faktiskt mycket roligt. Med andra ord, medan detta blogginlägg för nöja sig med ett par bilder julgranspynt, så lovar jag att nästa inlägg blir video, cinemaläge, Story Creator och redigering. Bis dann!

Smartsons testpilotblogg

Om Johnny Friskilä

My name is Johnny Friskilä. I am Norwegian, but I live in Stockholm where I work as an independent tour leader and translator within Scandinavian languages and from English to Norwegian and Swedish. My customers as a tour leader are tour companies who want to offer a professional tour guide service on their cultural and adventure tours. I have traveled in a 100 countries, but my main speciality is countries of the former Soviet Union. As a translator, my customers companies who want to have their travel related material translated into Norwegian or Swedish. In my travel blog, Johnnybajdzjan.com, I focus on story telling and photography from destinations out of the ordinary. Off the beaten track, or the more hidden sides of our already well known destinations. My blog is in Swedish language and targets the more advanced Scandinavian traveler. My blog is therefore a non-chronological travel blog, with stories and adventures from countries and cultures far away.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

