En kamera för ljus i mörker. (Canon Legria från Smartson Testpilot)

Julstjärna med Canon Legria. Foto: Johnny Friskilä

Den snygga Canon Legria HF M406 jag fått som testpilot hos Smartson, med sin kreativa Story Creator blir nu min personliga filmregissör som levererar filmer i enastående kvalitet och fantastiskt ljud.

Ja ja, det är ju ändå jag som ska filma tänker jag i det jag läser dessa lätt redigerade ord på nätet, och öppnar lådan jag hämtat på posten. Den är inte stor. I och för sig hade jag inte förväntat mig någon jätte eftersom detta är minsta kameran i Canons M-serie. Och bra är det. Mitt behov tillsäger att jag vill ha en liten videokamera. Jag ska inte behöva tveka – får den plats i resväskan? Orkar jag ta den med mig? Kommer den väga för mycket? Eller är den för otymplig och väger adaptern och alla sladdar mer än kameran i sig?  – Nej, så är inte fallet. Kameran är liten och smidig. Faktiskt ganska välproportionerad. Adaptern väger nästan inget. Önskar jag kunde säga det samma om adaptern till min bärbara netbook. Den får inte alltid vara med på resor, trots att det var därför jag köpte den.

Jag är inte så förtjust i adjektiv. Snygg, kreativ, personlig, enastående och fantastisk är inte ord som gör att jag öppnar plånboken. Den öppnar jag när jag har ett behov och tror att det kan tillgodoses. Och det första behovet tillgodosågs snabbt. Jag kommer inte tveka på att ta kameran med på resa eller på stan på grund av storlek eller vikt, utan kameran kan lugnt följa med. Den får även plats i fickan. Bemärk, jag har en multipocket jacka med ganska stora fickor.

Ofta filmar jag inomhus. Hemma hos mig själv, i vänners kök, på museer eller utomhus om kvällen. Så här om vintern är det dessutom mörkt dagtid. Mitt andra behov var därför att kameran kunde leverera en acceptabel film- och bildkvalitet även vintertid i våra nordliga länder. Nu riskerar jag inget och med rådande väderlek har jag fått hålla mig inomhus. Kamera och himmelvatten är ingen optimal kombo. Så jag har fått fota och filma här hemma. I hemmet har jag testat stillbildsfunktionen, och självklart – rörlig bild i olika ljusförhållanden. Kameran har en auto-funktion, manuella inställningar och en funktion som heter Cinema. Än så länge kör jag auto. Lika bra att börja där. Och efter några vändor så medger jag, det verkar som kameran även tillfredsställer mitt andra behov. Jag citerar från Canon.se: – Pixlarnas ljusinsamlingsområde är 160 % större än hos vanliga CMOS-sensorer vilket ger bredare dynamiskt omfång och avancerade prestanda i svagt ljus.

Det låter bra det, men bilder säger mer än tusen ord, särskild när orden är ljusinsamlingsområde, CMOS-sensor och dynamiskt omgång. Utan stativ eller andra hjälpmedel tog jag en närbild av den lysande julstjärnan i mitt sovrum, bakom gardinen och med sin dubbla reflektion i fönstret.  Texturen i bomullsgardinerna syns, trots autozoom och det dunkla ljuset. Än så länge är jag smått imponerad. Jag hade inte förväntat mig att fotofunktionen skulle vara så tillfredsställande.

Vad mer förväntar jag mig av kameran? Canon gör ett nummer av sin Story Creator – funktionen som gör att jag kan, och jag citerar Canons hemsida: – enkelt utveckla dina färdigheter som videofilmare och göra korta videofilmer med en berättelse.

Visst låter det praktiskt? Mer om hur jag lyckas använda denna funktion i nästa blogginlägg om Canon Legria HF M406. Ännu har jag inte testat.

Om Johnny Friskilä

My name is Johnny Friskilä. I am Norwegian, but I live in Stockholm where I work as an independent tour leader and translator within Scandinavian languages and from English to Norwegian and Swedish. My customers as a tour leader are tour companies who want to offer a professional tour guide service on their cultural and adventure tours. I have traveled in a 100 countries, but my main speciality is countries of the former Soviet Union. As a translator, my customers companies who want to have their travel related material translated into Norwegian or Swedish. In my travel blog, Johnnybajdzjan.com, I focus on story telling and photography from destinations out of the ordinary. Off the beaten track, or the more hidden sides of our already well known destinations. My blog is in Swedish language and targets the more advanced Scandinavian traveler. My blog is therefore a non-chronological travel blog, with stories and adventures from countries and cultures far away.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

