Orienten

En av Jean-Leon Geromes orientalistiska tavlor

Orienten. Namnet säger det mesta – en värld av mystik där tiden står still – där människor lever sina liv utan åskådare. Det syndfulla, det hemliga, som du och jag levt våra liv om vi levt bakom skyddande murar, där solskenet kommer in i haremet bara genom små stjärnformade fönstergluggar.

Det var professor i konstvetenskap vid Stockholms Universitet, Tomas Björk som föreläste vid Stockholms Auktionsverk. Föreläsningen grundade sig i hans nya bok – Bilden av ”Orienten”: Exotism i 1800-talets svenska visuella kultur.

Eftersom min magisteruppsats inom rysk kulturhistoria handlar om just bildspråk, tyckte jag föreläsningen lät relevant. Jag har ju dessutom rest en del i ”Orienten”. Fast, ”Orienten”, det säger man väl inte? Hur politiskt inkorrekt är inte det? Vad är orientalism? Utan att kolla i någon ordbok eller lexikon, så förutom att syfta på ett rent geografiskt område som vi idag skulle kalla mellanöstern och Nordafrika, så syftar det även på just dessa ord – det främmande, det hemliga, det syndfulla. Det är i alla fall mina spontana associationer. Jag ser framför mig moskéernas dekorativa ornamentalmosaik, blåfärgerna, mattorna, rödnyanserna, murarna som håller åskådaren ute.

På 1800-talet reste militärer och delegationer på upptäcktsfärder. Militärer på den tiden var ofta duktiga på att måla. Det var en del av professionen innan kameran uppfanns. Kartor skulle ritas, städer, landskap, akvedukter, men även människor, marknader, ormtämjare, akrobater, slaver och slavförsäljare. Britter, fransmän, det var de som målade, som reste, som beskrev, och kanske fantiserade fram sina mjukerotiska haremsbilder eller bild på den vita nakna slavinnan var tänder kollas innan hon byter ägare.

Men även svenskar gjorde dessa resor. Anders Zorn var en av dessa. Det finns många andra namn. Och diskussionerna kring dessa tavlor är livliga. Vad porträtteras? Det konstnären ser? Det kunden vill köpa? 1800-talets mjukporr? Är det så här ”Orienten” är? Eller är det målarens önskan, fördomar för att använda ett modern ord – är det de som kommer till uttryck i denna tavla av Jean-Léon Gérôme? Väcker tavlan avsky? Tycker vi den är vacker? Vad ser målaren? Kanske han använder sitt inre öga. Eller sina riktiga. Kontrasterna är i alla fall många och jag blir sugen på att ta fram mina verktyg för bildanalys. En värld av synd och mystik är det i alla fall.

Om Johnny Friskilä

My name is Johnny Friskilä. I am Norwegian, but I live in Stockholm where I work as an independent tour leader and translator within Scandinavian languages and from English to Norwegian and Swedish. My customers as a tour leader are tour companies who want to offer a professional tour guide service on their cultural and adventure tours. I have traveled in a 100 countries, but my main speciality is countries of the former Soviet Union. As a translator, my customers companies who want to have their travel related material translated into Norwegian or Swedish. In my travel blog, Johnnybajdzjan.com, I focus on story telling and photography from destinations out of the ordinary. Off the beaten track, or the more hidden sides of our already well known destinations. My blog is in Swedish language and targets the more advanced Scandinavian traveler. My blog is therefore a non-chronological travel blog, with stories and adventures from countries and cultures far away.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s