Alona Beach, Panglao

Alona Beach, Panglao. Foto: Johnny Friskilä

På plats kunde ingen förklara. Dock säger bibliotekets Filippinerna Insight Guide att Alona Beach fick sitt namn efter den filippinska skådespelaren och skönheten Alona Alegre. Hon var den första som på 1970-talet i provinsen Bohol använde en bikini.

Mycket möjligt. Skönheter blir i alla fall ofta lite fulare med åren och nu är det typ 40 år sedan 1970-talet. Under loppet av de åren har stranden definitivt sett många bikinis. Samt badbyxor, baddräkter, nakna kroppar och koreanska tanter som tvättar både sig själva och kläderna med kläderna på. Nej förlåt, det var en annan strand. Det jag försöker säga är att stranden nog har sett sina bästa dagar.

Jag är inte den som oftast åker på strandsemester. Men några enstaka dagar på stranden är dock skönt och min vistelse på Filippinerna skulle präglas av just vila, strand, sol, bad, och mer vila, strand också vidare. Så var i alla fall planen. Däremot känner jag mig själv ganska så bra. Jag kan inte ligga mer än en halvdag på stranden. Efter det bränner huden, jag fryser, svettas som en gris, får huvudvärk, rethosta och blir täppt i näsan. För näsan finns det spray. För hostan ville den lokala affären sälja mig astmamedicin. Det blev ingen affär.

Jag undrar hur Alona Beach såg ut förut. För den blev populär. För den fick ett namn. För den kom med i turistguiderna. Svaret på frågan får man genom att studera de vykort som säljs. Jag har tyvärr inga kvar, jag skickade iväg alla (från Taiwan eftersom Filippinerna inte har några brevlådor). Vykorten visade sandstrand och palmer. Däremot var de nog kraftigt retuscherade eftersom skräp, gamla kokosnötter, plastmuggar, dött sjögräs, cigarettfimpar, ungar, massörer och souvenirförsäljare inte fanns med på några av vykorten. Jag fick över huvud tagit anstränga mig lite för att få en hyfsat bra bild av stranden. Inte så fin som vykorten dock.

Man har lite halvhjärtat försökt bygga någon form av strandpromenad i betong. Bredvid växer några palmer med kokosnötter. Få de inte i huvudet bara, de är nog minst lika farliga som istapparna som varje vinter dödar en och skadar två i Stockholm. Nedanför betongen finns sandstranden och där, eller i vattnet ligger båtarna till alla ”guiderna” som för en filippinsk tusenlapp eller två vill ta dig ut till de omkringliggande öarna. Jag ångrar kanske lite på att jag inte åkte ut på havet. Å andra sidan: Non, je ne regrette rien som Edith Piaf sjöng så vackert år 1960, drygt tio år innan Alona Alegres bikiniäventyr. Och där, mellan träden vid stranden hängde mer än én bikini till tork.

Om Johnny Friskilä

My name is Johnny Friskilä. I am Norwegian, but I live in Stockholm where I work as an independent tour leader and translator within Scandinavian languages and from English to Norwegian and Swedish. My customers as a tour leader are tour companies who want to offer a professional tour guide service on their cultural and adventure tours. I have traveled in a 100 countries, but my main speciality is countries of the former Soviet Union. As a translator, my customers companies who want to have their travel related material translated into Norwegian or Swedish. In my travel blog, Johnnybajdzjan.com, I focus on story telling and photography from destinations out of the ordinary. Off the beaten track, or the more hidden sides of our already well known destinations. My blog is in Swedish language and targets the more advanced Scandinavian traveler. My blog is therefore a non-chronological travel blog, with stories and adventures from countries and cultures far away.
Det här inlägget postades i Resor och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

