Naqsh e Rustam

Naqsh e Rustam. Foto: Johnny Friskilä

I Iran, inte långt ifrån Persepolis, några mil utanför Shiraz, ligger Naqsh e Rustam. Vissa skriver Naqsh i Rustam, dock har jag ännu inte satt mig in i hur persiska ord transkriberas på svenska.

Nekropolis var dessutom vad vår guide kallade stället. Lite väl skumt tycker jag kanske, jag föredrar nog persiskans namn.

Persepolis i all ära, jag ska nog skriva om det också, men Naqsh e Rustam är något speciellt. Det är sällan jag har känt mig så liten, upplevt något så monumentalt. Storartat, mitt i ingenstans. Några nomader har sitt läger utanför staketen. För visst, vill man se monumenten, gravarna över de gamla kungarna, så får man betala några kronor. 5000 rial. Typ 3 svenska kronor? Ingen förmögenhet direkt. Men det jag får se, det känns som en förmögenhet.

Historikern eller arkeologen kan skriva: Naqsh e Rustam består av fyra gravar som tillhörde Achaemenidkungarna och är alla inhuggna i sten en bra bit över marknivå. Gravarna är känd som de persiska korsen eftersom varje fasad, om man nu kan säga att en grav kan ha en fasad, ser ut som ett kors. I varje kors finns en öppning och där låg den avdöda kungen i sin sarkofag.

Darius den stora, Xerxes den första, Artaxerxes den första och Darius den andra. Jag har pluggat historia, dock inte persisk historia, så namnen säger mig inte så mycket. Men de levde alla för sådär 2500 år sedan, och om jag inte minns helt fel, så var det 2500-årsjubileet av Iran som nation som den sista shah firade med bravur några år innan han fick lämna landet som följd av den islamiska revolutionen år 1979. Dessa kungar fick i alla fall sin sista vila Naqsh e Rustam, eller Nekropolis, en kyrkogård för gamla kungar.

Gamla kungar intresserar mig sådär. Men det jag fick se, det var en känsla. Ett arkitektoniskt underverk. Vad har vi i Norden från samma period? Några rödmålade streckgubbar här och var på våra blankskurade berg och stenhällar? Sällan har min fantasi fått ett sådant utlopp. Hur såg det ut här när Naqsh e Rustam byggdes? Vilka människor var här? Vilka ritualer utspelade sig? Vilka tekniker användes? Vad åt man? Och vilken musik spelades? Hur bodde arbetarna, prästerna, och hur var relationerna människorna emellan?

Inte långt från Persepolis ligger Naqsh e Rustam. För tre kronor fick jag en förmögenhet.

Om Johnny Friskilä

My name is Johnny Friskilä. I am Norwegian, but I live in Stockholm where I work as an independent tour leader and translator within Scandinavian languages and from English to Norwegian and Swedish. My customers as a tour leader are tour companies who want to offer a professional tour guide service on their cultural and adventure tours. I have traveled in a 100 countries, but my main speciality is countries of the former Soviet Union. As a translator, my customers companies who want to have their travel related material translated into Norwegian or Swedish. In my travel blog, Johnnybajdzjan.com, I focus on story telling and photography from destinations out of the ordinary. Off the beaten track, or the more hidden sides of our already well known destinations. My blog is in Swedish language and targets the more advanced Scandinavian traveler. My blog is therefore a non-chronological travel blog, with stories and adventures from countries and cultures far away.
Det här inlägget postades i Resor och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Naqsh e Rustam

  1. Nona skriver:

    härligt och läsa om din resa. tack
    /Nona

Kommentera

