Kom-ihåg-lista.

Själva bloggens titel har med detta att göra. Aldrig ska jag göra igen det jag presterade för fem år sedan när jag skulle hälsa på min kompis Daniel i Frankrike; glömma mitt pass och därför inte få gå ombord i planet. Schengensamarbete eller inte, pass är bäst att ha med oavsett.

Jag är dock säkert inte ensam om att glömma saker när jag ska ut och resa. Vad jag tar med beror ju på resans karaktär, var jag ska åka, hur länge jag ska vara borta och många andra faktorer. Senare idag åker jag till sydost-asien, och här kommer lista över vad jag har med.

Pass
Pengar
Visa-kort
Biljett (papper eller elektronisk eller printat ut på något sätt)
Adapter
Mobil (koppla bort telefonsvar och möjlighet till datatrafik utomlands)
Guidebok (på mobilen och på datorn)
Papper, röd-, blå- och blyertspenna.
Annan bok som ska läsas, skön- eller facklitteratur
Kalsonger, strumpor. t-shirts.
Promenadskor, svarta skor, sandaler
Ett par jeans och en ett par finare byxor
En tunn stickad tröja, kavaj, halsduk
En finare skjorta, manschettknappar (som jag inte hittar)
Kamera, laddare, kablar, mini-tripod, minneskort, batteri, användarguide
Netbook, laddare, laddat ner Spotify innan avresa
Öronproppar, ögonbindel
Tandborste, tandkräm, tandtråd och andra hygienartiklar
Solglasögon, solskydd
Ev jacka, i så fall med många fickor för att ha böcker, kamera och annat tungt som annars kan leda till övervikt hos t ex Qatar Airways som bara accepterar 7 kilo handbagage.

Men vad har jag glömt?

Om Johnny Friskilä

My name is Johnny Friskilä. I am Norwegian, but I live in Stockholm where I work as an independent tour leader and translator within Scandinavian languages and from English to Norwegian and Swedish. My customers as a tour leader are tour companies who want to offer a professional tour guide service on their cultural and adventure tours. I have traveled in a 100 countries, but my main speciality is countries of the former Soviet Union. As a translator, my customers companies who want to have their travel related material translated into Norwegian or Swedish. In my travel blog, Johnnybajdzjan.com, I focus on story telling and photography from destinations out of the ordinary. Off the beaten track, or the more hidden sides of our already well known destinations. My blog is in Swedish language and targets the more advanced Scandinavian traveler. My blog is therefore a non-chronological travel blog, with stories and adventures from countries and cultures far away.
Det här inlägget postades i Resor och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

