Mat i Montenegro

Podgorica. Foto: Johnny Friskilä

Två år sedan:

Inte vet jag särskild mycket om matkulturen i detta lilla land som har varit självständigt…., nja hur många månader kan det vara? Ett år kanske? Men att landet ligger på Balkan säger väl en hel del om vilken mat som äts.

När man åker till ett land där man aldrig har varit, och man heller inte vet så mycket om, är det ju roligt att prova något traditionellt. Fast vad är egentligen det? Menar man då mat där recepten har gått i arv i generationer, eller menar man det mat som folk faktiskt äter? Om man menar det sista, så är det hamburgare och pizza som gäller.

Nu ska det sägas att jag hade bara en dag i landet. Och på den tiden skulle jag hitta landa med planet på förmiddagen. Komma mig till närmaste busstation, åka till huvudstaden Podgorica och där köpa biljett och åka så snabbt som möjligt till Kosovo. Med andra ord; inte tid till restaurantbesök eller annan fördjupning i matkulturen i landet med den fantastiskt vackra kustremsan, mellan Kroatien och Albanien; Montenegro.

Något jag minns i efterhand är kaffeäffärerna. Små hål i väggen där nymald kaffe såldes i lösvikt för ungefär en halv euro per 100 gram. Anledningen till att jag minns detta så väl, är inte att jag är kaffeslav. Det kan gå veckor mellan varje kopp. Men sällan är det väl ändå att man går på gatan och plötsligt känner den mest intensiva kaffedoft man kan föreställa sig. Man undrar först vart doften kommer ifrån. Sen går man några meter, och där ser man hålet i väggen. Affärerna, och under min korta tid här såg jag fler än en sådan liten affär, var knappast bredare än själva ingångsdörren. Men det jag kommer ihåg, och som jag kommer att minnas länge, är doften. Den mest intensiva, färskaste kaffedoft jag någonsin känt.

Men jag fick ta del i snabbmatskulturen. I huvudstaden Podgorica hittade jag en hamburgerkedja. Stor reklam med bild av en riktig fin hamburgare till 1 €. Har man dåligt med tid, så har man, och hamburgare är också mat. Jag gick in. Där jobbade en kvinna och en man. Kvinnan formade hamburgare för hand som hon lade på grillen. Sen ringde mobilen och hon fick en liten pratpaus. Sen tillbaka till hantverket! Mannen, rökte, vilket alla verkade göra överallt i Montenegro, men han tog emot min beställning och kvinnan fixa mig ett hamburgerbröd med burgare. Detta gav hon sen till mannen som frågade vad jag ville ha på. Och då fick jag valet; färsk gurka, saltgurka, tomat, ketchup, senap, syltade grönsaker, ajvar, majonnäs, och säkert ett tiotal andra såser och sallader som jag inte har någon aning om vad var. Jag valde tre olika tillbehöver, man borde kanske inte blanda för många smakar. Och jag betalade min euro.

Hamburgaren blev till slut så stor med allt tillbehöver att jag åt mig mätt på hälften. Lite synd att slänga mat, fast ibland går det bara inte att äta allt. För mätt skulle jag ju heller inte bli, jag skulle ju trots allt promenera runt ett par timmar till innan det var dags att bege sig mot busstationen och bussen till Kosovo.

Om Johnny Friskilä

My name is Johnny Friskilä. I am Norwegian, but I live in Stockholm where I work as an independent tour leader and translator within Scandinavian languages and from English to Norwegian and Swedish. My customers as a tour leader are tour companies who want to offer a professional tour guide service on their cultural and adventure tours. I have traveled in a 100 countries, but my main speciality is countries of the former Soviet Union. As a translator, my customers companies who want to have their travel related material translated into Norwegian or Swedish. In my travel blog, Johnnybajdzjan.com, I focus on story telling and photography from destinations out of the ordinary. Off the beaten track, or the more hidden sides of our already well known destinations. My blog is in Swedish language and targets the more advanced Scandinavian traveler. My blog is therefore a non-chronological travel blog, with stories and adventures from countries and cultures far away.
Det här inlägget postades i Mat och recept, Resor och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

