Grillspätt av lamm med tjeckiskt vin, Recept

Lammgrillspätt. Foto: Johnny Friskilä

Redan i april i år kan jag grilla utanför min lägenhet i Fittja. Till min glädje, min kompis glädje och grannarnas glädje (de fick äran att bli inspirerad att själva ta ut grillen) tog jag fram grillen, kol, tändvätska och tändsticker och hälsade våren välkommen.

Jag förvånas lite över all reklam jag får med korvgrillbrickor. Vissa korvar kan vara goda och kanske jag har fördomar mot grillkorvar, men om jag hade affär skulle jag inte satsa på just billig grillkorv. Det finns ju mat som är bättre.

Marinerad lammkött. Foto: Johnny Friskilä

Lammstek är det perfekta köttet för lammgrillspätt. Skär en lammstek i lagom stora bitar. Marinera i olivolja, sojasås, provencalska kryddor (basilika, timjan, salvia, rosmarin, oregano, mejram) och vitlök. Du behöver självklart inte alla dessa örter. Ta de du gillar, men för all del, inget marinerad lammkött utan rosmarin för min del.

Skär grönsakerna (gul lök, röd lök, zucchini, champinjoner, paprika) i bitar ungefär lika stora som köttbitarna. Gör snygga grillspätt av köttet och grönsakerna och grilla! Jag gillar mitt lammkött rött inuti. Jag serverar med hemmagjord tzatziki, grön sallad eller tomatsallad och nybakade baguetter.

Rulandske Modre. Foto: Johnny Friskilä

Som dryck till tar du ett gott rött vin. Jag drack ett tjeckiskt vin, av den enkla anledningen att jag hade gäster och att tjeckiskt vin är något exotiskt och annorlunda. Tjeckien har vad jag vet aldrig haft någon särskild export av sitt vin, kanske beroende på att det faktiskt inte är världens bästa. Fast vinet som vi drack, köpt i Prag, var alldeles utmärkt. Jag får tillägga att jag i Prag också drack lokala viner som jag absolut inte skulle vilja dricka igen. Det som är lite synd är däremot att deras mousserande inte går på export. Den var underbar.

Om Johnny Friskilä

My name is Johnny Friskilä. I am Norwegian, but I live in Stockholm where I work as an independent tour leader and translator within Scandinavian languages and from English to Norwegian and Swedish. My customers as a tour leader are tour companies who want to offer a professional tour guide service on their cultural and adventure tours. I have traveled in a 100 countries, but my main speciality is countries of the former Soviet Union. As a translator, my customers companies who want to have their travel related material translated into Norwegian or Swedish. In my travel blog, Johnnybajdzjan.com, I focus on story telling and photography from destinations out of the ordinary. Off the beaten track, or the more hidden sides of our already well known destinations. My blog is in Swedish language and targets the more advanced Scandinavian traveler. My blog is therefore a non-chronological travel blog, with stories and adventures from countries and cultures far away.
Det här inlägget postades i Kött är inte för kärringar, Mat och recept, Och vattnet blev till vin och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

