Världens nordligaste mataffär?

Mataffären på Svalbard. Foto: Johnny Friskilä

Det här var ett år sedan. Longyearbyen. Svalbard. Färska grönsaker tar man med sig själv. Det vill säga, om man inte vill betala 90 kronor kilot för paprikan och 40 för apelsinerna. Som dessutom inte är världens fräschaste.

Jag befinner mig i världens nordligaste affär. 78 grader nord ligger den. Jag är dubbelt så nära nordpolen som Stockholm. Jag är första dagen i Longyearbyen.

Longyearbyen har i underkant av 2000 invånare och den har en affär. En mataffär som ändå har ett hyfsat utbud. Till inte så hyfsade priser. Det är nog svårt att få någon riktig konkurrens. Allt måste transporteras från fastlandet. Från Norge. Då blir det dyrt. Och inte alltid lika färskt. Men här finns massor av frusna halvfabrikat som i vilken som helst Stockholmsaffär. Norsk choklad som inte alls är dum, mejeriprodukter, ägg, fryst oxfilé, kungskrabba, sej och torsk. Dagens fynd är felprisad renstek. Dagens synd är att jag inte köper.

Medan jag tittar runt i affären, som i och för sig har både champinjoner och ostronskivling till överpris, ser jag det som faktiskt är billigt på Svalbard. Sprit. Nordpolet är som en liten affär i affären. Om det bara var invånarna i Longyearbyen som drack all cognac som säljs på Nordpolet, så dricker varje invånare 20 liter per år. Barnen inkluderad. Fast så är nog inte fallet.

De som bor i stan får köpa öl, vin och sprit, och man betalar inte moms. Fast man har det lite som under krigen. Rationeringskort.  Det är förstås om man bor här. Är man turist får man ha med sig sin biljett om man ska köpa. Han man inte får man inte köpa. Så enkelt är det. Och man har sin kvot. Jag hittar en Tokaji från 1988. Jag frågor hur mycket den kostar. Svar får jag på nordnorsk, fast med östeuropeisk accent: ”Æ vet ikke”.

En liter vodka kostar 100 spänn. Samma som på taxfree på Arlanda. En flaska cognac jag ser kostar mer. Den kostar 7000. Och då är det självklart norska kronor jag snackar om. Jag köper en flaska cognac, fast billigare. 1 liter XO, specialtappad för Svalbard för lika många kronor som det är dagar i ett år. Inte så farligt faktiskt. Och det är en snygg flaska som gör sig bra i barskåpet. Svalbard har också ett eget vin och man säljer också andra nordnorska viner. Jag har köpt och reportage om det kommer sen. Nordpolets kontrollant med accenten stämplar mina resepapper. Jag betalar i kassan till mataffären.

Om Johnny Friskilä

My name is Johnny Friskilä. I am Norwegian, but I live in Stockholm where I work as an independent tour leader and translator within Scandinavian languages and from English to Norwegian and Swedish. My customers as a tour leader are tour companies who want to offer a professional tour guide service on their cultural and adventure tours. I have traveled in a 100 countries, but my main speciality is countries of the former Soviet Union. As a translator, my customers companies who want to have their travel related material translated into Norwegian or Swedish. In my travel blog, Johnnybajdzjan.com, I focus on story telling and photography from destinations out of the ordinary. Off the beaten track, or the more hidden sides of our already well known destinations. My blog is in Swedish language and targets the more advanced Scandinavian traveler. My blog is therefore a non-chronological travel blog, with stories and adventures from countries and cultures far away.
Det här inlägget postades i Mat och recept, Resor och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

